Poradnik dla początkujących

I rozdział: Wybór roweru

Jaki rower wybrać dla siebie? Czy poszczególne rodzaje jednośladów różnią się od siebie? Na co trzeba zwrócić uwagę kupując bicykl? Na te i inne pytania odpowiadamy w pierwszym rozdziale naszego Poradnika dla początkujących.

1. Co jest najważniejsze podczas podejmowania decyzji o zakupie roweru?
Musimy sobie odpowiedzieć na dwa zasadnicze pytania. Pierwsze z nich to gdzie i w jaki sposób zamierzamy na nim jeździć? Mamy bowiem rowery miejskie (spokojna, rekreacyjna i niezbyt długa jazda po ścieżkach i drogach twardych), trekkingowe (doskonały do turystyki, każde mniej wymagające podłoże), crossowe (uniwersalny rower do jazdy sportowej, po każdym podłożu), górskie (sportowa jazda typowo terenowa) szosowe (typowo sportowe maszyny do jazdy wyłącznie po dobrych nawierzchniach) oraz dziecięce. Drugie pytanie brzmi: dla kogo ma to być rower? Są bowiem bicykle typowo damskie i męskie oraz z różnymi wielkościami i geometriami ram, których rozmiar dobieramy na podstawie wzrostu przyszłego właściciela oraz charakterystyki jego jazdy.

2. Ile należy wydać na rower?
Na pewno nie uda się nam kupić dobrego i nowego roweru dla dorosłej osoby za kwotę poniżej 1000 zł. Bicykle za 2-3 tys. zł to już maszyny w zupełności wystarczające dla osób pragnących jeździć rekreacyjnie lub umiarkowanie sportowo. Rowery powyżej 3 tys. zł to już sprzęt naprawdę dobry, który (o ile jest odpowiednio dobrany) powinien zadowolić każdego amatora. Pamiętajmy jednak, że im droższy rower tym bardziej skomplikowany, wymagający fachowego serwisu i odpowiedniego obchodzenia się z nim podczas użytkowania. Nie ma więc najmniejszego sensu kupowanie np. roweru za 5 tys. zł dla dziecka na komunię. Z kolei kolarz-amator nie powinien interesować się maszynami, których cena jest niższa niż 3 tys. zł.

3. Gdzie najlepiej kupi rower?
Zdecydowanie odradzamy markety, które nie posiadają wykwalifikowanych sprzedawców, nie wspominając już o fachowym serwisie. Ponieważ rower jest urządzeniem, które dość często wymaga fachowej obsługi, należy go kupować w miejscu swojego zamieszkania i w sklepie, który posiada profesjonalny serwis oraz wykwalifikowanych sprzedawców, którzy pomogą nam podjąć ostateczną decyzję przy wyborze swojego wymarzonego bicykla. Jeśli więc jesteśmy laikami w tematach rowerowych unikajmy także sklepów internetowych. Zakup na odległość powoduje, że często dostajemy rower nie przygotowany do natychmiastowej eksploatacji, który musimy sami sobie poskładać i wyregulować, a i z roszczeniami gwarancyjnymi możemy mieć wiele problemów.

4. Czy przed zakupem wskazana jest jazda próbna?
Nie tylko jest wskazana, ale powinna być wręcz obowiązkowa. Tylko podczas przejażdżki jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie czy sprzedawca wybrał nam właściwą wielkość ramy, nie wspominając już o rodzaju roweru. Należy pamiętać, że rower jest urządzeniem służącym do jeżdżenia na nim. Tak więc nie wystarczy, że się nam podoba i ma dobrą cenę. Chyba, że chcemy go powiesić na ścianie i traktować jak... obrazek.

5. Czy są specjalne rowery do jazdy po mieście?
Tak. Typowy rower miejski z wyglądu bardzo przypomina trekkinga, jednak zamiast klasycznych przerzutek (trzy przełożenia z przodu i od siedmiu do dziesięciu z tyłu) ma tzw. piastę wielobiegową. Rozwiązanie to przypomina skrzynię biegów jak w samochodzie, gdzie przełożenia są w pełni zabudowane i znajdują się w tylnej piaście. Dzięki temu rozwiązaniu możemy mieć tylny hamulec w nogach (pedałach) i dokonywać zmiany przełożeń podczas postoju np. na skrzyżowaniach pod światłami (przy klasycznych przerzutkach trzeba pedałować).

6. Czy roweru miejskiego można używać do jazdy sportowej?
Zdecydowanie nie. Ten rodzaj roweru gwarantuje bardzo wygodną i wyprostowaną pozycję użytkownika, która jednak nie jest aerodynamiczna. To z kolei powoduje, że nie jesteśmy w stanie rozwinąć dużych prędkości. Szerokie i wygodne siodło w rowerze miejskim spowoduje, że po dłuższej jeździe będziemy mieli obtarte uda, ilość i rozpiętość biegów (od 3 do 11) oraz konieczność powstrzymania pedałowania przy ich zmianie sprawia, że całkowicie dyskwalifikuje je ze sportu.

7. Jaki powinniśmy wybrać rower, którym chcemy jeździć po lesie?
Zdecydowanie rower górski, który zaopatrzony jest w szerokie opony z agresywnym bieżnikiem, które doskonale radzą sobie nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych. Ten rower jednak zdecydowanie słabiej radzić będzie sobie na ścieżkach rowerowych, czy drogach asfaltowych. Bieżnik opon będzie powodował bardzo duże opory toczenia i ich buczenie.

8. Zatem jaki rower jest najbardziej uniwersalny, którego można użytkować na różnego rodzaju nawierzchniach?
Tego typu rowerami są te zaliczane do grupy bicykli trekingowych lub crossowych. Oba mają duże 28-calowe koła o niezbyt agresywnym bieżniku, który nie stwarza zbyt dużych oporów toczenia podczas jazdy po asfalcie, a jednocześnie radzi sobie w niezbyt trudnym terenie. Są to doskonałe bicykle do jazdy turystycznej.

9. Czym różni się trekking do crossówki?
Trekking jest rowerem w pełni wyposażonym, a więc posiadającym błotniki, bagażnik, oświetlenie, nóżkę. To doskonała propozycja dla prawdziwych turystów rowerowych. Z kolei crossówka to bicykl o charakterze bardziej sportowym, a więc nie posiadającym tych wszystkich akcesoriów, które ma trekking. Z crossówki można zrobić trekkinga, ,,ubierając'' ten pierwszy rower w błotniki, bagażnik, nóżkę i oświetlenie. O crossówce powinny pomyśleć osoby, które chcą mieć rower uniwersalny i jeździć na nim szybko.

10. Czy są różne wielkości rowerów?
Tak, określane one są wielkością ramy, zazwyczaj wyrażaną w calach. Kupując rower musimy go dopasować do siebie. Sprzedawca powinien nam doradzić jaki wybrać rozmiar ramy, a następnie ustawić wysokość położenia siodełka oraz kierownicy (jeżeli jest taka możliwość).

11. Czy są tabele, mówiące o tym jakiemu wzrostowi odpowiada określona wielkość ramy?
Producenci rowerów niekiedy starają się stworzyć takie tabele, w którym od uwagę brany jest też rodzaj (typ) roweru. Są to jednak wskazówki, opierające się na założeniu proporcjonalnej budowy ciała (chodzi o stosunek długości nóg do tułowia). Poza tym tabele te nie uwzględniają pewnych przyzwyczajeń czy preferencji potencjalnego klienta. Dlatego jedynie doświadczony i posiadający dużą wiedzę sprzedawca, który rozmawia z klientem i widzi jak on siedzi na rowerze może podpowiedzieć jaka wielkość ramy będzie najbardziej odpowiednia dla potencjalnego nabywcy.

12. Co się stanie jak będziemy jeździć na za małym lub za dużym rowerze?
Jazda będzie mało wygodna i może okazać się też bardzo niebezpieczna – głównie w przypadku kiedy posiadamy zbyt dużą ramę. Szczególnie kiedy w rowerze jest rama typu męskiego i przy zsiadaniu lub zeskoku zawiśniemy kroczem na górnej rurze. Przyjmuje się, że różnica wzrostu wynosząca 10 lub więcej cm powoduje, że powinna zostać wybrana inna wielkość ramy. Dlatego nie jest możliwe dobranie prawidłowej wielkości ramy w rowerze, który ma służyć dwóm osobom o wzroście np. 160 i 180 cm.

12. A co z wielkościami rowerów dla dzieci?
W tym przypadku producenci posługują się wielkościami kół, na których postawiony jest rower. I tak te najmniejsze rowerki posiadające koła 12-calowe dedykowane są dla pociech 2-3-letnich, 16-calowe – 3-5-letnich, 20-calowe -5-7-letnich i 24-cale – 7-9-letnich. Dla starszych dzieci wybieramy już rower na kołach 26-calowych, dobierając odpowiednią wielkość ramy. Wskazówki te sprawdzą się jeśli dziecko rozwija się prawidłowo. Chodzi przede wszystkim o jego wzrost i sprawność ruchową. Dlatego jedynie przymiarka roweru w obecności doświadczonego sprzedawcy może sprawić, że dobierzemy w stu procentach odpowiedni rower dla dziecka.

13. Jak wybrać wielkość kół w rowerze górskim?
To problem dość złożony. W dorosłych rowerach do tej pory mieliśmy dwa rodzaje kół: 26 i 28-calowe. Te drugie, stosowane w rowerach górskich, ze względu na swoją dużą szerokość, określane były jako 29-calowe. Od sezonu 2013 na polski rynek wchodzą także rowery na kołach 27,5-calowych. Tak więc mamy obecnie górale na trzech wielkościach kół. Generalnie im większe koło tym rower szybszy, łatwiej pokonujący wszelkiego rodzaju przeszkody terenowe, jednak mniej zwrotny i trudniej się nim manewruje. Obecnie coraz częściej spotkać można się z opinią, że koła w rowerze powinny ,,rosnąć'' wraz z wielkością ramy i samego użytkownika. Tak więc osoba o wzroście 190 cm zdecydowanie powinna mieć rower na 29-calowych kołach, natomiast niska kobieta powinna kupić sobie klasycznego górala na 26-calowych kołach. Ostateczna decyzja powinna jednak zapaść po jazdach próbnych na rowerach podobnej klasy, ale różniących się wielkością kół.

 

Adres

ul. Nowojędrzychowska 1
65-012 Zielona Góra

Godziny otwarcia

pon-pt: 10:00 - 18:00
sob: 10:00 - 14:00
nd: nieczynne

Kontakt

e-mail: cyklomaniak@op.pl
tel. (068) 444 34 93
kom. +48 605 271 450

 

Copyright © 2013 Cyklomaniak

Projekt i wykonanie: Kamvis Design & aGRafka